suonenveto, lihaskramppi

Suonenveto eli lihaskramppi

Suonenveto tarkoittaa alaraajan lihaskramppia, joka usein iskee öisin. Suonenveto ilmenee usein pitkäkestoisen rasituksen jälkeen.

Mistä suonenveto johtuu?

Perimmäinen syy lihaskrampille ei ole selvä, kyseessä lienee kuitenkin äkillinen ja ohimenevä verenkierron häiriö. Tavallisin syy suonenvedolle on pitkäkestoinen lihasrasitus. Ilman rasitusta ilmenevän lihaskrampin syy terveellä ihmisellä ei useinkaan selviä.

Neste- ja suolatasapainon häiriöt altistavat suonenvedolle. Esimerkiksi hikoilun aiheuttama nestehukka tai nesteenpoistolääkkeiden käyttö voi altistaa suonenvedolle. Henkilöillä, joilla on suonikohjuja, sekä raskaana olevilla naisilla voi esiintyä suonenvetoa. Lisäksi ikä altistaa krampeille. Eniten lihaskramppeja esiintyy yli 50 -vuotiailla ja 60–70 -vuotiaista jopa kolmannes kärsii toistuvista suonenvedoista.

Suonenveto voi liittyä myös joihinkin hermoston ja lihasten sairauksiin. Samoin esimerkiksi munuaisten vajaatoimintaan liittyy tavallista useammin lihaskrampit. Nivelreumaa sairastaville annettava siklosporiinihoito voi aiheuttaa magnesiumin puutetta ja siten suonenvetoja.

Suonenvedon oireet

Suonenveto iskee usein öisin tai kesken urheilun. Kyseessä on lihaksen tai lihasryhmän äkillinen supistus eli toisin sanoen lihaskramppi. Kramppi tuntuu äkillisenä, kovana kipuna lihaksessa. Lihas palautuu tavallisesti normaaliksi nopeasti, mutta voi olla arka useita tunteja pahan suonenvedon jälkeen.

Tavallisimmin suonenveto iskee alaraajaan, pohkeeseen, takareiteen tai jalkaterän lihaksiin. Lihaskramppi voi kuitenkin tulla myös yläraajan tai vartalon lihaksiin.

Suonenvedon hoito

Ensiapuna suonenvetoon toimii kramppaavan lihaksen venytys. Usein kramppi loppuukin venytyksellä. Lihasta voi myös hieroa kevyesti.

Suonenvetoa voi myös yrittää ehkäistä monin keinoin. Nestetasapainosta huolehtiminen auttaa. Nestehukan korjaamiseksi kannattaa nauttia lievästi suolaista nestettä. Magnesiumvalmisteet voivat olla myös avuksi lihaskramppien ehkäisyssä, mutta niiden tehosta ei ole tutkimusnäyttöä. Venyttely iltaisin ennen nukkumaanmenoa voi myös ehkäistä tai lievittää öisiä suonenvetoja eikä niistä ainakaan ole mitään haittaa.

Jotkut potilaat kertovat polvipituisten tukisukkien käytön päivisin ehkäisevän suonenvetoja. Tukisukkien käyttöä ei ole tässä suhteessa tutkittu, mutta niiden käytöstä ei ole haittaa, joten niitä voi hyvin kokeilla, jos kärsii toistuvista lihaskrampeista.

Malarialääkkeenä käytetyn kiniinin on todettu tutkimuksissa vähentävän lihaskramppien määrää. Myös lihaksia rentouttavista lääkkeistä voi olla apua. Suomessa oli aiemmin markkinoilla kiniiniä ja lihaksia rentouttavaa lääkeainetta sisältävä valmiste Crampiton, mutta se on vedetty pois markkinoilta haittavaikutusten vuoksi.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00498 http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/mista_suonenveto_johtuu http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00147
OP Kevytyrittäjä